Schema Therapy with Children and Adolescents: A Practitioner’s Guide – کتاب طرح‌واره درمانی با کودکان و نوجوانان: یک راهنمای درمانگر – Sally L. D. White


معرفی کتاب:

📖 Schema Therapy with Children and Adolescents یک راهنمای ارزشمند برای درمانگران است که به کارگیری طرح‌واره درمانی (Schema Therapy) را در درمان کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد. این کتاب مبانی تئوریک و عملی طرح‌واره درمانی را با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص سنی این گروه سنی ارائه می‌دهد. از آنجا که کودکان و نوجوانان ممکن است نتوانند مانند بزرگسالان به‌طور کامل با مسائل شناختی و احساسی خود روبه‌رو شوند، این کتاب روش‌های عملی برای کمک به درمانگران در اصلاح و درمان طرح‌واره‌های ناسالم در این گروه سنی را معرفی می‌کند.


معرفی نویسنده:

📝 Sally L. D. White یک درمانگر برجسته با تخصص در طرح‌واره درمانی برای کودکان و نوجوانان است. او به‌طور ویژه بر درمان مشکلات رفتاری و عاطفی در این گروه سنی تمرکز دارد و سال‌ها تجربه در تدریس و نوشتن مقالات علمی و کتاب‌های تخصصی در این زمینه دارد. White تلاش کرده است تا ابزاری کارآمد برای درمانگران فراهم کند تا بتوانند طرح‌واره‌های ناسالم را در کودکان و نوجوانان شناسایی کرده و روش‌های درمانی مؤثر را برای این گروه سنی به کار گیرند.


خلاصه کتاب:

📖 این کتاب به درمانگران کمک می‌کند تا طرح‌واره‌های ناسالم را در کودکان و نوجوانان شناسایی کرده و از تکنیک‌های طرح‌واره درمانی برای اصلاح آن‌ها استفاده کنند. کتاب به بررسی ویژگی‌های خاص روانی و احساسی این گروه سنی پرداخته و راهکارهایی را برای ایجاد ارتباط مؤثر و همدلانه با بیماران خردسال یا نوجوانان پیشنهاد می‌دهد. همچنین، این کتاب روش‌های عملی برای آموزش و ارتقاء مهارت‌های مقابله‌ای در کودکان و نوجوانان از طریق طرح‌واره درمانی ارائه می‌دهد.


نکات کاربردی کتاب:

  1. شناسایی طرح‌واره‌ها در کودکان و نوجوانان 🧠: شناسایی طرح‌واره‌های ناسالم در این گروه سنی به دلیل عدم توانایی در بیان احساسات پیچیده، نیازمند دقت و مهارت است. کتاب به درمانگران روش‌هایی برای شناسایی دقیق طرح‌واره‌ها در کودکان و نوجوانان می‌دهد.
  2. برقراری ارتباط مؤثر با نوجوانان و کودکان 🗣: این کتاب به درمانگران می‌آموزد که چگونه با زبان و روش‌های مناسب سن، ارتباط مؤثری با کودکان و نوجوانان برقرار کنند.
  3. تکنیک‌های بازی درمانی 🎲: به‌کارگیری بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای اصلاح طرح‌واره‌های ناسالم یکی از ابزارهای مؤثر مطرح‌شده در کتاب است.
  4. توجه به نیازهای عاطفی کودکان و نوجوانان 💖: کتاب بر اهمیت درک و تأمین نیازهای عاطفی این گروه سنی تأکید دارد تا به درمانگران کمک کند تا راه‌های درمانی مناسبی ارائه دهند.
  5. شیوه‌های عملی برای ایجاد تغییرات پایدار 🔄: کتاب روش‌هایی را برای ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در الگوهای رفتاری و عاطفی کودکان و نوجوانان معرفی می‌کند.

نقل قول‌هایی از کتاب:

  1. “Schema therapy provides a unique framework for understanding how early life experiences shape the way children and adolescents perceive the world and themselves.”
    طرح‌واره درمانی یک چارچوب منحصر به فرد برای درک چگونگی تأثیر تجربیات اولیه زندگی بر نحوه ادراک کودکان و نوجوانان از جهان و خودشان فراهم می‌کند.
  2. “The key to success in schema therapy with children is not just changing thoughts, but transforming the underlying emotional experiences that shape their behaviors.”
    کلید موفقیت در طرح‌واره درمانی با کودکان نه تنها تغییر افکار است، بلکه تبدیل تجربیات عاطفی بنیادی است که رفتارهای آن‌ها را شکل می‌دهد.
  3. “By using playful and creative techniques, therapists can engage children in the healing process, making therapy both effective and enjoyable.”
    با استفاده از تکنیک‌های بازی‌وار و خلاقانه، درمانگران می‌توانند کودکان را در فرآیند درمان مشارکت دهند، به‌طوری که درمان هم مؤثر و هم لذت‌بخش باشد.

تمرین‌های عملی:

  1. تمرین شناسایی طرح‌واره‌ها 🧠: از کودکان بخواهید درباره احساسات خود صحبت کنند و به‌دقت گوش دهید تا طرح‌واره‌های ناسالم احتمالی را شناسایی کنید.
  2. استفاده از بازی‌ها برای ارتباط بهتر 🎮: از بازی‌های ساختاریافته استفاده کنید تا احساسات و طرح‌واره‌های کودک را شناسایی کرده و به آن‌ها کمک کنید احساسات خود را بیان کنند.
  3. تکنیک‌های داستان‌گویی 📚: برای درک بهتر احساسات و طرح‌واره‌های کودک، از داستان‌گویی یا نمایش‌های کوچک استفاده کنید که به کودک کمک کند با موقعیت‌های مشابه روبه‌رو شود.
  4. تمرین همدلی با کودک 💬: در خلال جلسات درمانی، همدلی و درک عمیق احساسات کودک را از طریق بازی‌ها و فعالیت‌ها نشان دهید.
  5. آزمون تغییر رفتارهای منفی 🔄: کودک را به انجام تمرینات خاصی تشویق کنید که در آن‌ها بتواند الگوهای رفتاری منفی خود را تغییر دهد و نتایج مثبت را مشاهده کند.

پرسشنامه خودارزیابی (10 سوالی – 5 گزینه‌ای):

  1. چقدر می‌توانید طرح‌واره‌های ناسالم را در کودکان شناسایی کنید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  2. چقدر در ایجاد ارتباط مؤثر با کودکان موفق هستید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  3. چقدر می‌توانید از تکنیک‌های بازی درمانی برای اصلاح طرح‌واره‌ها استفاده کنید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  4. چقدر می‌توانید نیازهای عاطفی کودک را درک کنید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  5. چقدر در استفاده از تکنیک‌های خلاقانه برای درمان مؤثر بوده‌اید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  6. چقدر در ایجاد تغییرات پایدار در رفتار کودک موفق بوده‌اید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  7. چقدر در ارزیابی پیشرفت کودک در درمان طرح‌واره‌ها موفق بوده‌اید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  8. چقدر به استفاده از تکنیک‌های غیرکلامی در درمان علاقه دارید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  9. چقدر در شناسایی احساسات عمیق کودک توانمند هستید؟
    • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد
  10. چقدر در همکاری با والدین کودک برای اصلاح طرح‌واره‌ها موثر بوده‌اید؟
  • خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد

پاسخنامه امتیازی:

  • خیلی کم: 1 امتیاز
  • کم: 2 امتیاز
  • متوسط: 3 امتیاز
  • زیاد: 4 امتیاز
  • خیلی زیاد: 5 امتیاز

جمع امتیازات:

  • 10-20: نیاز به بهبود زیاد
  • 21-30: عملکرد متوسط
  • 31-40: عملکرد خوب
  • 41-50: عملکرد عالی

برای دریافت فایل خود هیپنوتیزم کتاب در واتس‌اپ پیام دهید. 📲


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *